hit counter
free web counter
<$BlogDateHeaderDate$>
هل تقبل بالزواج من مغتصبة ؟؟

المغتصبة ......جانية أم مجني عليها ؟؟


رغم ان القليلون قد يختلفون فى الإجابة عن السؤال المطروح ويقولون انها جانية ، فالأغلبية مع إقرارها بأن الفتاة التي تتعرض للاغتصاب ضحية وتعرضت لانتهاك نفسي وجسدي عنيف إلا أن المعاملة لا تختلف كثيرا فالكل يتعامل مع المغتصبة وكأنما هي الجانية .....


فأحدهم كان يتبنى نظرية غريبة بعض الشئ ، مفادها إن المغتصبة تغتصب بإرادتها ، وحين سألته عن الفرق اذن بين المغتصبة وفتاة الليل ، اجاب بأن العملية الجنسية عملية نفسية بالدرجة الاولى ، ولا يمكن ان تتم دون قبول من طرفيها ، واضاف ربما يكون الرجل قد غرر بها فى البداية ، الا ان ممارسة تلك العملية فى النهاية تكون بارادتها ، وبرهن على وجهة نظره بقصة فتاة بريطانية اختطفها اربعة وحاولوا اغتصابها الا انهم فشلوا ، وبرهن هذا الفشل بعدم رغبة الفتاة !!!!!!!!!

!

اما الاخر فقال لو تعرضت زوجتى للاغتصاب ، ومع حبى لها وثقتى فيهاويقينى التام ان الامر كان خارجا عن ارادتها ......فسأطلقها !!!!!!!!!

ويرى ان الرجل وخاصة الشرقى لا يستطيع ابدا ان ينسى ان احدهم قد عبث بجسد زوجته ، حتى لو لم تكن سببا او محفزا لحدوث ذلك ، وعن دوره فى دعم زوجته فى اصعب موقف قد يقابل امرأة , فيرى ان انسحابه من حياتها افضل من اشعارها بعزوفه عنها ............


ومن المنطقى جدااا ان يصل بنا هذا المنطق المغلوط – مع انتشاره – لمزيد من فتيات الليل ، والا فما الحل امام ضحية وجدت نفسها منبوذة من أقرب أقربائها ..


وهنا تتحدث احداهن عن تجربتها وتقول ، حين كنت فى المرجلة الثانوية وكنت ذاهبة لاحد الدروس ، قام سائق التا كسى باختطافى واغتصابى ، وبعدها اصبت بازمة عصبية حادة وخرجت من تلك الازمة على ازمة اكبر ، فقد ابتعد الجميع عنى ، حتى اقرب صديقاتى ابتعدن امتثالا لاوامر اهلهم ، وهو ما أثر على بشدة فأنا الضحية ولست المذنبة ، وعلى اى حال فانا احمد الله فلولا الله ومدرسة لى احتوتنى لكنت فى طريق مختلف تماما ..


ومن الهام ان نذكر ان جريمتى اغتصاب تتم كل ساعة، وان 90 % من المغتصبين من العاطلين ، فى حين اكدت إحصائية حديثة للمركز القومي للبحوث الاجتماعية والجنائية في مصر إن 20 ألف حالة اغتصاب ترتكب في مصر سنويًّا ، وكان اللواء احمد ضياء الدين مساعد وزير الداخلية قد اعلن فى احدى جلسات مجلس الشعب التى ناقشت قضية الاغتصاب ان 45 الف قضية اداب ضبطت من بداية 2006 وحتى مارس 2007 ، هذا مع مراعاة مالم يضبط ومالم يعلن ومن خشى ادانة المجتمع فتهاون فى حقوقه ....



وقبل ان نتبارى جميعا فى القول انها ضحية ، دعونا نجيب عن السؤال المطروح ....هل تقبل بالزواج من مغتصبة ؟؟؟

وماذا لو تعرضت لموقف من المواقف السابقة ؟؟؟



ود يليق


28 Comments:

المرأة المغتصبة بالتأكيد ضحية

لمجتمع ظالم وأفكار بعيدة كل البعد عن اي عدل

هي انسانة نظيفة طاهرة وعنوان طهارتها هو قلبها قبل ان يكون جسدها


ليت نظرة المجتمع الظالمة هذه تتغير ليتها

الي مايرضي الله ورسوله



طبعا مش هقدر اجاوب علي سؤالك يا سارة

لاني مش ولد

10 نوفمبر 2007 في 10:10 ص  

الزيارة الثانية
ولكن ليس هو نفس الاعجاب الاول
قطعا زاد
وزاد بحد كبير جدا
رائع جدا ياعزيزتي
موضوع أكثر من رائع
وكم اجبرتني الظروف ان اختلف مع كثيريرن بسبب هذا الموضوع
فمازلنا كشرقيين ننظر الي هذة النقطة بحساسية مفرطة
الامر بالنسبة لي واضح وضوح الشمس
المغتصبة مجني عليها
مجني عليها
مجني عليها
ظلمت المغتصبة مرتين
مرة باغتصابها ومرة بغدر المجتمع وتخلية عنها
وان كانت القصص التي اوردتيها في موضوعك هي نقطة في بحر الحقيقة
..
القضية حق خطيرة وبها سينعدل المجتمع او يعوج
...اوردتي
ايضا نقطة خطيرة قصة ان المغغتصبة تغتصب باراتها
اختلف معكي فيما ذهبتي الية في نفي هذا المعني
لا يا عزيزتي
هذة الحقيقية
سمعت طبيب قال منذ فترة علي احدي القنوات
انه مهما كانت قدرة المغتصبة علي المقامة فانها في لحظة ما ستنهار كل مقاومتها ليس لشي
ولكن لانها انسانة وبشر
بمعني انها وصلت لمرحلة سلب فيها عقلها
وفكرها وارادتها
فهي في المقام الاول انسانة لها شهوتها ورغبتها الجنسية
..الخ
معني ذلك انة في لحظة معينة تفقد الفتاة قدرتها في استكمال مقاومتها وهذا امر طبيعي جدا جدا
...
اما موضوع ان الرجل قد غرر بها او او او
فهذة حالات تختلف من واقعة واخري
بخصوص الفتاة البريطانية فهذة حالة ايضا طبيعية
ربما بحكم قوة الفتاة الجسمانية وقدرتها التغلب علي الاربعة شبان منذ بداية محاولة الاغتصاب
ولكن وطبقا لكلام الدكتور فان لهذة المقاومة مهما كانت جبارة لحظة وستفقدها
النقطة الاخطر في الموضوع
اغتصاب المتزوجة
!!!!!!!!!!!!!1
ربما ناقش احد المسلسلات هذة القضية ولكن لسوء حظي لم استطاع متابعة المسلسل
الا ان الجريمة هنا لها نكبتان
نكبة السيدة ونكبة الزوج
!!!
وقطعا بما اننا شرقيون فان التخلي عنها هو ابسط الطرق وسرعها
...
سألتي سؤالان اسمحي لي ان اجب عليهما اجابة يقتنع بها عقلي قبل قلبي
.
هل تقبل الزواج بمغتصبة ؟
اذا تأكدت من أنة إغتصاب وكان ما بيني وبين هذة الفتاة حب صادق وحقيقي
فبالتأكيد سأتزوجها
.
أعتقد ان السؤال الثاني موجة للفتيات ولكني سأحاول ان أتقمص دورهن
بالنسبة لفتاة الثانوي
فهذة حادثة متكررة
ومتكررة جدا هذة الايام
والمجتمع الان اصبح يتنور شيئا فشيا
فمنى الطبيعي جدا ان تبدا الفتاة بالابلاغ عن هذا الشخص
وان تعطي للموضوع شكل اعلامي اكبر حتي يعرف الجميع ان زمن السكوت علي مثل هذة الحالات انتهي وحتي تتجرا كل فتاة جرها القدر لتكون احدي المغتصبات من ان تكشف الحقيقة امام الجميع وليأخذ الجاني عقابة

في النهاية اكرر اعجابي بالمدونة وصاحبتها
وفي تقدم انشاء الله
تحياتي

10 نوفمبر 2007 في 10:35 ص  

و الله هي المرأة المغتصبة ضحية لا يوجد شك
لكن ربضة تختلف حسب شخصية الضحية
يعني ما تبقاش لابسة من غير هدوم و تغتصب و نقول ضحية

10 نوفمبر 2007 في 12:06 م  

موضوع جامد اوى ياسارة وكويس انك اتكلمتى فيه عشان نسمع جميع الاراء اولا البنت اللى بتغتصب ضحيه ومش بمزاجها لان اكيد الراجل اقوى بدنيا منها وهى بتدافع عن نفسها على اد ماتقدر فبلاش نظلمها ونقول بمزاجها .
مينفعش اصلا يكون بمزاجها لانها مش حيوانه من غير مشاعر ولا احاسيس دى قبل كل شئ انساااااااااانه .
واى حد معرض لانه يكون فى مكانها ونفس ظروفها وبالنسبه لقضيه الهدوم زى مابيقول شمس انها من غير هدوم يبقى ازاى نقول عليها ضحيه فانا بقوله ان الاغتصاب ملهوش سن ولا مواصفات يعنى بيكونوا اطفال وبيتعرضوا للاغتصاب وستات كبيرة وامهات كمان يعنى المظهر مش الاساس فى الاغتصاب.
انا فى رايى ان البنت اللى يحصلها كده ضحيه والمفروض نعوضها عن اللى شافتوا مش نزود عذابها ونعاقبها على ذنب ملهاش يد فيه .
عموما احنا دينا الاسلامى بيدعوا للتسامح والرحمه والمغفرة فياريت نطبق الكلام ده واحنا نرتاح واسفه على الاطاله

10 نوفمبر 2007 في 12:33 م  

و الله يا ساره
انا واحد من الناس اللى بشوف انها ضحيه و لا قدر الله لو حصل انا اول واحد اقف معاها و كنت فاكر ان كل الناس كده زى يعنى
وكنت مستغرب كمان من مسلسل يسرا و بقول ليه كل ده ؟
ده المفروض المجتمع كله يكون معاها
لكن موضوع الزواج من مغتصبه دى معلش فيه كلام تانى
انا اه ممكن اقف معاها ع شان اجيب لها حقها
لكن كل شاب يتمنى ان يمن الله عليه بامراه فرجن دى اكبر امنيه ع الاقل لى
و شكرا

10 نوفمبر 2007 في 2:33 م  

اولا السلام عليكم
السؤال صعب
نبتديه
بانك تصلى على النبى
هو فى اغتصاب
ولا مفيش حاجة اسمها اغتصاب
انا اؤمن انى فى اغتصاب
مفيش حاجة اسمها باارادتها
ومش لازم استعمال الضرب والقوة
قد يكون عن طريق التهديد
زى لو
معملتيش كذا انا هقتلك
انا هفضحك
انا كذا
والامور دى
لا
مينفعش اتجوز واحدة مغتصبة
فى وسط اهلها
او معارفها
لانى نظرة المجتمع ليا هتبقى صعبة اوى
مش هقدر اتحملها
مش هتجوزها مش عشان هى وحشة
لا هى كويسة
ونظرتى ليها
هتبقى كلها احترام
رغم انى هبقى حزين عليها
وهبقى نفسى ااقتل اللى عمل كدة
ولو فعلا ربنا قدرنى هقتله
للاسف احنا قضاتنا بيتعاملو مع موضوع الاغتصاب ده بحنية اوى
يعنى ايه سجن خمس عشرة سنة
المفروض اعدام عشان يبقى عبرة
ولا هما عايزين الامور دى تنتشر مش فاهم
انا ممكن اتجوز المغتصبة فى حالة واحدة بس
انى اخدها لبلد تانية خالص
ونعيش
حياتنا
بعيد
عن المكان اللى هى كانت موجودة فيه
اينعم
انا هتعب نفسيا
كام سنة
بس اعتقد بعد كدة الامور هتمشى عادى
تحياتى
وبلاش اسئلة صعبة تانى
عشان دماغى بتون من كتر التفكير
سلام عليكم

12 نوفمبر 2007 في 5:44 ص  

بصى يا سارة انا بتابع مدونتك بستمرار ولكن لم يكن عندى رغبه فى التعليق ولكن الموضوع فعلا يحتاج التعليق
انا هحكيلك تجربه عملنا
كنت بدريب تبع مجله الشباب فى الاهرام عام 2004 وتم عمل استبيان وتجربه تم جمع اشخاص من اعمار مختلفه كلهم رجال من مصر وطلب منهم الاجابه على سؤالك وفعلا كل قال انه ضحيه وانه لا يوجد مشاكل فى الزواج من المغتصبه
تمام
فقيل ان هناك فعلا فتاة مغتصبه فمن يتقدم لزواج منه
تقدم شخص من اصل 50 شخص وطلب ايضا ان لا يخبر اهله انه تم اغتصابه
النتائج واضحه جدا
هى المشكله فى نظرة كامله لمجتمع
ولكن انظر على النقيض عندما كان ينظر المجتمع لبوسنه وهرسك على انهم ابطال وضحايه
فى نفس الوقت عام 1992
عندما ات هنا فى السفارة حوالى 190 سيدة تم اغتصبهم من الصرب تقدم شباب كثير لزواج منهم لان المجتمع فى هذة الحظه تعامل معهم على انهم ابطال وليس مغتصبات
انه نظرة المجتمع
اما عن نفسى
فانا لا تفرق معى ان تكون المراة له ماضى او مغتصبه انا ابث عن امرة تحبنى وتساعدنى على الاتزام فان وجدت فلا مشاكل اخرة عندى ولا يفرق معى انه مغتصبه من عدمه
ولحديث بقيه علشان فى موضوع نظرة المجتمع لجسد المراة وعذريه المراة هذا الموضوع الهام جدا ولكن انا لا اريد ان اصنع بوست لك
فى التعليق

ولكن من ناحيه الشرعيه اذكر فقط ان من ستر مؤمن فى الدنيا سترة الله فى الدنيا والاخرة
ولا مانع شرعى فى الزواج من مغتصبه
احمد الجيزاوى

12 نوفمبر 2007 في 1:48 م  

بسم اللة أبدأ
اولا الاغتصاب يكون أى التى اكرهت
ليس برضاها
يقول النبى عن مايرفع عنهم الاثم
وما استكرهتم عليه
بمعنى ان يبرأها الاسلام وادينها انا
فهى مثل اى فتاه فى نظرى
أنظر لها اذا كانت هذه الفتاه تشتمل على مواصفاتى فما المانع

وانلم افعل ذالك فلم أفهم الاسلام فهما صحيحا

12 نوفمبر 2007 في 2:08 م  

انا لا اقبل
وشكرا
سيف الاسلام
صاحب مدونه
سيف مش معاهم

13 نوفمبر 2007 في 10:12 ص  

انا معاكى يا ساره ان المغتصبه ضحيه بس بردو لازم البنات تمشى بلبس محتشم شويه بس بجد موضوع حلو اوووووووى يا ساره ربنا يوفقك ويبعد عنك ولاد الحرام يارب

13 نوفمبر 2007 في 10:31 ص  

اولا الفكره جريئه وجميله وليها ابعاد كتير جدا المراه المغتصبه ضحيه في كل الاحوال ومجني عليها بصرف النظر عن الظروف اللي بيمر بيها المغتصب سواء نفسيه او اجتماعيه ولكن الالتزام من جانب المراه بالزي المناسب للشارع والعمل مش بقول انه بيمنع انها تكون عرضه للاغتصاب لكنه مطلوب لان في حاجات كتير في حياتنا دلوقت غلط وفي الوقت ده بالذات الاحترام مطلوب

13 نوفمبر 2007 في 12:17 م  

لو ان المرأه المتغصبه ليست ضحيه لما اذن هناك ما يسمي بالاغتصاب
وكم من الاشياء اخذت رغما عنا

لكن الراجل الشرقي مفهوم العرض والشرف عنده مفهوم مزدوج وهو اللي بيحدد حياته
زي ما كثيرون لا يقبلون الزاوج من مطلقه وعلي راس الاسباب انها كانت لرجل اخر
اما عن الاجابه عن السؤال
فانا مقدرش اقول
لكن فرضا المفروض اننا نقف جنب الضحيه علشان الجاني مش هيبطل طول مااحنا واخدين صفه
تحياتي

14 نوفمبر 2007 في 3:50 ص  

إن كانت ضحيـة ....فبجانبها نقف .
وقد أتخذها زوجة ...طالما هي من اختارها قلبي ...هذا إن كانت ضحية
أما إن كانت هي السبب في ما حدث لها ...فبالطبع ..لن تجد سوى نظرة بغض...واستحقار.


لكـ مني كل تحية
...و...
ود

15 نوفمبر 2007 في 8:01 م  

أنتي عارفه أنا قريت هذا الموضوع منذ مده ولم أرد أن اعلق عليه حتى الآن لسبب بسيط هو أنني أردت أن أعرف بماذا سأجاوب على سؤالك ... وبعد تفكير طوووويل وجدت أنني محتاج للتفكير ...؟!!!
موضوع لمن لا يأخذه بسطحيه يحتاج فعلا للتفكير في إجابته ولكن مؤقتاٌ كل حاله وكل أمرأه تختلف عن الأخرى وهناك من تستحق التضحيه إن صح التعبير وهناك من لا تستحق
عموماٌ عندما اعرف شخصيا إجابه سؤالك سأرد عليك

21 نوفمبر 2007 في 4:06 م  

أزال المؤلف هذا التعليق.

21 نوفمبر 2007 في 4:11 م  

انتى مش هتكتبى موضوع جديد ؟

3 ديسمبر 2007 في 12:25 م  

موضوع مهم جدا جدا احنا متفقين إن الغتصبة ضحية
ولكن موضوع الزواج منها بصراحة أنا فكرت في الموضوع شوية ومش قادر أحدد إجابة صادقة
وإن كنت متأكد إني غلطان

16 ديسمبر 2007 في 12:07 م  

انا بشوف ان الامور مش مطلقة كدة
يعني مابتتعالجش بطريقة
with or against?
انما لكل حالة من حالات الاغتصاب دي ظروفها وملابساتها اللي بتختلف عن الحالة التانية
ممكن جدا تكون في حالة الفتاة مظلومة 100% وممكن كمان حالة تانية تلاقي ان الفتاة تواجدت في مكان مثير للشبهات ودة اللي شجع مغتصبيها
وممكن جدا في حالات اخرى تلاقي ان الفتاة شجعت المغتصبين بملابسها المثيرة او سلوكها
وهكذا
يعني كل حالة...قصة لوحدها
تحياتي

21 ديسمبر 2007 في 8:02 ص  

انا اه اقبل لانها في النهايه انسانه تعرضت لموقف ملهاش ذنب فيه في النهايه ممكن تكون البنت دي اختي او بنت خالي او بنت عمي وكون انها اغتصبت دا ميخلينيش ارفض فكرة الجواز منها
....................
بجد موضوع هايل

كان نفسي اعلق عليه من زمان بس مكنش عندي مدونه على البلوجر لحد ما عملت واحده جيت اعلق

تحياتي

24 ديسمبر 2007 في 9:13 م  

الرائعون كالأحجار الكريمه لا نصنعهم ولكن نبحث عنهم لنهنئهم بالعام الجديد ... كل عام وأنتم بخير
عام مضى وعام يأتي ويارب السنه دي تكون أحسن من الي قبليها ونشوف نفسنا و بلادنا أحسن .... بدري بدري كده قبل الزحمه

31 ديسمبر 2007 في 2:44 ص  

تفتكري هي بعد التجربة دي هتقبل تتجوزني؟

تحياتي

1 يناير 2008 في 2:59 ص  

أمثلة شعبية سعودية فى بلد الحرمين

نـــــــــــــــــافـق تـــــــوافق
يــــــد ماتقدر تدوسهــــــا بوسهـــــــــــــا
يــــــد ماتقــدر تكــسرها صافحهــــــــــا
الرجــــــــال نســــــــــاء الـى أن تقضــــــى المصالــــــــــح
أقدمــــوا علـــــى قضــــاء حوائجكــــم / مصالحكم نســــــاءأ
مامــــــــن شجــــره الا وهـــــــــزهــــــا الريــــــح (كناية عن الخنات
مايطلـــع الرجــــال غـــير من تحــــت الرجال ( كناية عن الخنات
اللــــــى يكــــــبر قرصـــــــه نرقــص له
أدهــــــــــن السيــــــــــــــير يسيـــــــر
مـــا من مصلــــــــى الا وطالـــب مغفـــرة ( لاأحد يخدمك لوجه الله
اللـــــــــــى مااتخــــــنت ماهــــو برجــــــــال
انقضـــــــــــــت عازتــــــى / (مصلحتى / كـس أخــــــت جارتــــى
هــــــــــذه هـــــى مثـــل وقيم التعامل فى المجتمع السعــــــــــودى

26 يناير 2008 في 1:02 ص  

السلام عليكم
اولا تحياتى الى موضوعك الذى اثرتيه
و هو فعلا موضوع شائك ة اتجاهاته كثيره جدا ومتشعب الاجابات .
و انا حالا لا اجد له اجابه
تحياتى ابو مفراح

14 فبراير 2008 في 11:46 ص  

اول زياره لي هنا وان شاء الله مش هتكون اخر زياره

بالنسبه لسؤالك هلى ممكن الواحد يتجوز بنت تعرضت للاغتصاب .. انا ماعرفش بصراحه .. بس اعرف ان واحد صاحبي اتعرف بواحده وحبها وهي كويسه ومحترمه وكانت بتحاول تتهرب منه بشتى الطرق .. لما سألها وبعد الحاح صرحتلو انها اغتصبت وانها بتحبه وانها كانت بتحاول تتحاشى الموقف ده

الاتنين دلوقتي فعليا متجوزين والحمدلله عندهم ولد لمض لماضه مش ممكنه .. ربنا يخليهولهم يارب

من الاخر .. اجابة السؤال ده بتكون بناءا على اكتر من حاجه
اول حاجه هي حب الاتنين لبعض
تاني حاجه هي مدى ايمان الاتنين وتأكدهم من ان دي ارادة ربنا ولا راد لقضاء الله


ممكن يكون كلام انشا وناس كتير تختلف معايا فيه
وممكن ناس بتقول ده في المشمش
بس الحقيقه اني شفته مع صاحبي .. وشفت صراعه مابينه وبين نفسه قبل ماياخد خطوة ايجابيه في حياتهم مع بعض


معلش اذا كنت رغيت .. بس الحقيقه الموضوع جميل وانتي تناولتيه بطريقه كويسه




سلامووووووووووووووز

2 مارس 2008 في 5:19 ص  

الموضوع كبير اوى
وانا رأيى الشخصى
انها مجنى عليها اه
بس بتختلف من حاله للتانيه
لان ممكن يكون واحده مجنى عليها وهى المحرضه
واظن الكلام مفهوم بسبب الملابس
والضحك والفرقعه وغيره وغيره من تصرفات بعض الستات
ومع ذلك انا لاأقبل
بتاتااااااااااااااااااااا

3 مارس 2008 في 5:31 ص  

وهذه مشاركة للأخت المغتصبة وأسال الله أن يؤجرها على مصيبتها وأن يصبرها على هذا الإبتلاء

أختي في الله : أيتها المغتصبــة .. ياضحيـة الذئـاب .. الأنذال الكلاب . . أيتها الغالية .. العفيفة الطاهرة .. قفي ولا تخجلي .. لا تيأسي من روح الله فهذا إبتلاء فاصبري وتجلدي فقد عهدتك أصبرُ .. وأعلمي بأننا على ثقة بأنه لاذنب لك فيما حصـل لك .. فأنت بريئة من كل خطيئـة ونقية من كل رذيلة .

وأرجو من كل من لديه شهامة الرجال ونخوة الأبطال ممن يرغب في الإقتران بتلك المصونـة بأن لا يتخـذ قراره إلاّ بعد إستخاره ومشوره ويعاهد الله بأن يصونها ويراعي حالتها بيد حانة حيث أنت آخر محطة لها فـي إنقاذ ما بقي لها و إرجاع الثقة لها ولثم ما ألم بها ..وتحتسـب الأجر مـن الواحـد الأحـد الفرد الصمد .


رسالة إلى مغتصـبه

يا زهرةً قطفت قبل أوانها
مـن ذاك الذئب الأغبــرُ
يا خالية الذنب أنت بريئة
مـن كل رذيلة كادت تكبرُ
قفي لا تخجلي لا تحزني
فقـد عهدتك دوماً أصبـرُ
قفي فأنت كما كنت عفيفة
مصـونة وطُهرك عنك يعبـرُ
فلا تيأسي من روح الله فإنه
قريب ولنفوس المنكسرين يَجبرُ
فغصنك مازال غضـاً لينـاً
في انتظار من هو لحالك أخبر
كي يغرسك في قلبه الوفـي
لتستقي منه ماء السعادة المصبّرُ
ويعيد بسـمتك المشـرقة لك
ويكون بلسـماً لجرحك الأكبرُ
أمـا رأي الزواج منك وضح
ولا أسـتطيعه لأمرعليه مجبرُ
فزوجتي السقيمة عند علمها به
تزداد حالتها فمن الممكـن تقبرُ
إذا وجدتُ من ترضى بي فإنه
يكون سـرا حتى لمرضها أدبرُ
ولها مني يدٌ حانية تُمـد لهـا
والعيش في سـعادة دوماً تكبرُ

14 ديسمبر 2008 في 2:08 ص  

قضية أكثر من رائعة
ومدونتك لازلت أكتشفها في زيارتي الأولى لها
دمتِ بكل خير

24 يناير 2009 في 12:49 م  

انا اعتقد اني افضل اتزوج من بنت فيرجين

لكن لو كنت بحبها وشايف انها فتاه احلامي
حتي لو كانت مغتصبه هتجوزها
وهحبها واخليها تنسي كل حاجة

31 أكتوبر 2009 في 3:33 م  

إرسال تعليق

<< Home